IV. BASKIYA ÖNSÖZ
Gelişim insan yaşamı boyunca sürse de kişilik oluşumu ve yapılanmasında
temel, çocukluk döneminde atılmaktadır. Sağlıklı ve başarılı çocuklar yetiştirmek
için bu sürece etki eden unsurların ve yaşananların bilinmesi, hem eğitimcilere hem
de anne- babalara katkı sağlayacaktır. Çocuğun normal gelişim dönemi özelliklerinin
bilinmesi ruhsal gelişimini ve bu gelişimde normalden sapma olup olmadığını
anlamamıza yardımcı olacaktır. Bazı davranışlar belli yaşlar için normal olabilirken,
bir başka yaş grubu için normal sayılmayabilir. Çocukların ruhsal gelişimleri düz bir
çizgi halinde ilerlemediği gibi her çocuğun ruhsal gelişim süreci de aynı değildir.
Ancak belli yaş gruplarının ortak eğilim ve davranış kalıpları vardır.
Çocuk yetiştirmenin bilimsel ilkeleri ve yöntemleri vardır. Birçok şeye
ihtiyacımız olduğunu ancak o durumun ya da olayın içinde olduğumuzda fark
ederiz. Aslında bebek daha dünyaya gelmeden, anne-baba adayının zihninde
doğar ve o zaman biz pek çok şeyi bilmediğimizi keşfederiz. Çocuk yetiştirme
zamana ve topluma göre farklılıklar gösterse de temel ilkelerde büyük değişiklikler
olmamaktadır. Günümüzde anne- babalar artık çocuklarını bu bilimsel ilkeler ışığında
daha iyi yetiştirmek istemektedirler. Beden sağlıklarına olduğu gibi ruh sağlıklarına
da önem vermektedirler. Aileler, davranış ve tutumlarını gözden geçirmeye, yanlışlar
var ise bunları düzeltmeye çalışmaktadırlar. Çünkü, çocukların sağlıklı bir ruh
haline sahip olabilmelerinde kendi etkilerinin ne kadar önemli olduğunu kavramış
bulunmaktadırlar.
Bu kitabın III. baskısını elinize aldığınızda bazı bölümlerinin görsel unsurlarla
renklendirildiğini, bazı bölümlerinin ise küçük ilavelerle zenginleştirildiğini
göreceksiniz. Kitabın alanda çalışanlara, öğrencilere ve ailelere katkıda bulunması
dilerim.
Doç. Dr. Ayhan BABAROĞLU
Ağustos 2016, Ankara