ÖNSÖZ
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesindeki seçmeli “Eğitim Filmleri”
dersinin ilk gününde yarıyıl boyunca izlenecek eğitim filmleri tartışılır. Değişebilir
seçenekler üzerinde anlaştıktan sonra her hafta beşinci baskıyla 200 filme ulaşan
kitaptan seçtiğimiz filmlerden biri izlenir. Filme geçmeden önce etkinlik formu da
içeren ve o film için dört sayfadan oluşan bir çalışma yaprağı dağıtılır. Filmin künyesi,
spoyler içermeyen tanıtım yazısı ve film ardından yapılacak etkinlik çalışmasını
kapsayan yaprak incelendikten sonra “başlar yukarı” anonsuyla film başlar.
Yıllar önce bir derste izlettiğim film yüzünden aldığım sayısız destek yanında
bir olumsuz eleştiri de vardı. Eğitimle sinemanın yan yana gelemeyeceği üzerine
odaklanan bu görüşe göre derste film izlemek, öğretim faaliyeti sayılamazdı. Bazı
seçkin üniversitelerde olduğu gibi ölçme değerlendirmeyi film izleyerek yapmak onlar
için kabul edilmesi zor şeylerdi. Bugün geldiğimiz noktada artık her yerde eğitim
filmleri konuşuluyor. En sevindirici olan da tüm branşlarda eğitimcilerin kendine
ait bir film listesi oluşmuş durumda. Artık eskiden olduğu gibi sinemanın anlamını,
filmlerin öğrencilerin duyuşsal özelliklerini nasıl etkilediğini artık herkes biliyor.
Filmlerin araştırma konusu yapıldığı bir döneme girdik. Lisansüstü tezlerin, araştırma
makalelerinin yapıldığı bu dönemin iyice yerleşmesiyle eğitimle sinemanın
tarihsel yolculuğu geleceğe ışık tutacaktır.
Bir süredir bazı öğretmen arkadaşlar öğrencilerine uygun içerikli film bulmakta
zorlandıklarını söylüyorlardı. Bunu büyük çapta sağladığımız dördüncü baskıdan
bu baskıda liste yeni filmlerle genişledi. Billy Elliot, Babalar ve Kızları, Mucize,
Haylaz Öğrenci, Ev Ödevi, Sonsuzluk Teorisi ve Umutların Yeşerdiği Yer gibi
filmleri ekledik. Ayrıca İstanbul’da bir öğretmenin öğrencilerine okulun problem
çözmenin ötesinde unutulmaz anılara sahne olduğu İmkânsız Olasılık filmi, Matematik
öğretmeninin rehberlik performansı için iyi bir örnek oldu. Bu arada okuyucunun
konularına göre film seçimini kolaylaştıracak yeni bir şey yaptık. Beğenileceğini
umduğum bu renkli bantta her filmin pedagojik değerini ilk bakışta gösterecek üç
kategoriyi açıklamaların üstüne yerleştirdik.
İlk baskıdan itibaren filmlerin listesini genişletmemi sağlayan, benimle birlikte
film izleyen ve tartışan, eğitim filmlerinin anlamını derinleştirmemi sağlayan,
yeni filmler öneren, eksiklerimi bulup düzeltmeme yardımcı olan arkadaşlarıma ve
meslektaşlarıma teşekkür ederim.