ÖNSÖZ
Hızla gelişen bilim ve teknolojideki ilerlemeler, geleceğin mesleklerini ve zihni doğrudan etkilemektedir. Bu durum, eğitim sistemi içerisindeki yapıların da güncellenmesini ve bilişsel yapıların üst düzeyde geliştirilmesini destekleyecek programların uygulanmasını gerektirmektedir. Bu gereksinimden hareketle felsefi temellerini oluşturan STEM eğitimi; fen, teknoloji, mühendislik ve matematik alanlarındaki öğretim ve öğrenmeyi kapsayan eğitim yaklaşımıdır. Bu eğitim yaklaşımına son yıllarda sanat, dil, coğrafya, tarih, felsefe gibi sosyal alanlar da eklenerek disiplinel bakış açısı genişletilmiştir.
Bilim; çevremizde olanları anlama, yorumlama ve bu olaylar arasındaki ilişkileri arama çabasıdır. Bu çaba ile birlikte günümüzde öğrenmeyi öğrenme, sorgulama, akıl yürütme, problem çözme ve işbirliği gibi beceriler de giderek önemli hale gelmiştir. Özellikle 21. yüzyılın bir gerekliliği olarak erken yaşlardan itibaren yaşadıkları dünyayı sorgulayan, değerlendiren çocukların, sahip oldukları becerileri sanatsal ve bilimsel bir bakış açısı ile geliştirmelerini desteklemek gerekliliği daha da önem kazanmaktadır. Bu durum eğitim alanında bilişsel becerilere odaklı eğitim yaklaşımlarının gerekliliğini göstermektedir. Bilgi edinme sürecinin önemli bir bileşeni olan bilimsel süreç becerilerinin kendiliğinden kazanılmadığı bilinmektedir. Bu yüzden eğitimciler ve araştırmacılar olarak her zaman elimizden gelenin en iyisini yapmalıyız. Unutmamalıyız ki kaliteli bir eğitim, sağlıklı bir toplum ve güçlü bir milletin yaşam çizgisini oluşturmaktadır. “Egosu küçük, kalbi büyük, zihni berrak, elleri hızlı, çevresinin farkında olan, karmaşık problemleri çözebilen, vicdanlı ve mantıksal zekaya sahip bireyler yetiştirmek” başta öğretmenler olarak toplumdaki her yetişkinin görevidir.
Bu kitapta, STEM etkinlikleri ile çocukların bilimsel deneyimler kazanmalarını desteklemek amacıyla; ilk bölümde STEM hakkında kuramsal bilgilere, ikinci bölümde ise erken okul öncesi STEM etkinliklerine yer verilmiştir. Kitabın ilk bölümünde verilen teorik bilgiler sayesinde STEM eğitiminin ne olduğu, erken çocukluk eğitimi dönemde nasıl uygulanabileceği konusunda bilgi edinilecektir. İkinci bölümünde okul öncesi dönem için 10 adet STEM etkinlik önerileri yer almaktadır. Bu bölümde sunulan etkinlikler sayesinde STEM teori ve uygulamaları daha iyi anlaşılacaktır. Böylece özellikle erken çocukluk döneminde bu becerilerin geliştirilmesi gerekliliğinden hareketle hazırlanan bu kitap, okul öncesi öğretmenlere, çocuk gelişimcilere, bu alanlarda çalışan akademisyenlere ve 0-6 yaş döneminde çocukları olan ebeveynlere rehber niteliğinde hazırlanmıştır. Bu kitap, etkinliklerin oluşturulması sürecine ilham olan yeğenlerim Yağız ve kitabın isim kahramanı olan Kerem aracılığı ile tüm çocuklara ithafen yazılmıştır.
Bu kitabın hazırlanmasına emekleri ve düşünceleri ile destek olan ve deneyimlerini aktaran değerli hocam Doç. Dr. Ebru DERTARLA GÜL’e ve bu kitabı literatüre kazandırma imkanı sunan Vize Yayıncılık’a teşekkürlerimi bir borç bilirim.
Dr. Şule KAVAK