Okulların öğrencilerin performans çıktıları üzerinde bir fark yaratıp yaratmadığı sorusu, uzun yıllardır hem araştırmacıların hem de eğitim politikacılarının yanıt aradıkları önemli bir çalışma konusu hâline gelmiştir. Bu amaçla, 1980'li yıllardan itibaren yapılan çok sayıda araştırma, belirli özelliklere sahip okulların öğrencilerin performans çıktılarına önemli katkı sağladığını ortaya koymuştur. İlerleyen yıllarda ise öğrenci başarısı üzerinde olumlu etki gösteren özelliklere sahip bu okullar, etkili okul olarak adlandırılmıştır.
Etkili okul, sahip olduğu özellikler ile öğrencilerin kişisel özellikleri ve sosyoekonomik durumu gibi etmenlerden bağımsız olarak her bir öğrenciye nitelikli ve kaliteli eğitim sunan ve bu sayede dezavantajlı durumdaki öğrencilerin de yüksek başarı göstermesine katkı sağlayan okul olarak tanımlanmaktadır. Etkili okul özelliklerine sahip okullar, gelir dağılımındaki adaletsizliğe bağlı olarak ortaya çıkan okullar arasında akademik başarıdaki farklılıkların azaltmasında büyük bir öneme ve role sahiptirler.
Bu kitapta, etkili okul özellikleri arasında sayılan ve araştırmalarda öğrencilerin akademik başarıları üzerinde önemli etki gösterdiği belirlenen kolektif öğretmen yeterliği ve örgütsel vatandaşlık davranışı kavramları detaylı olarak ele alınmıştır. Bu kitabın kolektif öğretmen yeterliği ve örgütsel vatandaşlık davranışı konularında çalışan araştırmacılara ve bu kavramlar hakkında ayrıntılı bilgi edinmek isteyen lisansüstü öğrencilerine faydalı olacağı umulmaktadır.