Sanat Dünyamız’ın Mayıs-Haziran 2019 sayısında Nil Yalter ile kapsamlı bir söyleşi, Süreyyya Evren’in yeni serisi “Deneyim Şapkaları”nın ilk yazısı, Okwui Enwezor üzerine küratör Çelenk Bafra’nın kaleme aldığı bir anma, İstanbul Ansiklopedisi’nin arşivi ve bugüne yansımaları, Venedik Bienali Türkiye Pavyonu’nda yer alacak İnci Eviner’in Biz, Başka Yerde eseri ve Venedik Bienalleri’ne Türkiye’nin dâhil oluşu hakkında bir araştırma vedaha birçok sanat konusu okurları bekliyor. Nil Yalter ile söyleşi Nil Yalter’in kişisel sergisi “Nil Yalter / Exile is a Hard Job” 2 Haziran 2019’a dek Köln’de, Almanya’nın önemli müzelerinden Museum Ludwig’de devam ediyor. Sanatçının 1967’den bugüne 45 eserini bir araya getiren sergi, bir duvar çalışması serisiyle müze mekânı dışına da taşıyor. Mine Haydaroğlu, Köln’de sergiyi ziyaret etti ve Nil Yalter’le yaşamı, sanata bakışı üzerine bir söyleşi gerçekleştirdi. İstasyonda bir ansiklopedi SALT Beyoğlu’nun giriş mekânı Forum’da bulunan İstasyon: İstanbul Ansiklopedisi 16 Haziran’a dek, tarihçi ve romancı Reşad Ekrem Koçu’nun (1905-1975) meşhur ansiklopedisine yönelik araştırmalarını incelemeye açıyor. İstanbul’a dair en özgün çalışmalardan biri olan bu ansiklopedinin en az içeriği kadar ilginç hikâyesini, arşivin günümüz için önemini sanat tarihçi Ali Kayaalp değerlendirdi. Gözde İlkin’in “Örgütlü İkamet”i İstanbul Bienali Direktörü Bige Örer, sanatçı Gözde İlkin’in 14 Mart – 27 Nisan 2019 arasında Paris’te Galerie Paris-Beijing’de gerçekleştirilen “Örgütlü İkamet” isimli sergisini ele aldı. İnci Eviner’in eseri Venedik’te İstanbul Kültür Sanat Vakfı’nın (İKSV) koordinasyonunu üstlendiği 11 Mayıs- 24 Kasım arasında gerçekleşecek Venedik Bienali Türkiye Pavyonu’nda bu yıl, sanatçı İnci Eviner, desen, obje, video, ses ve performans gibi farklı öğeleri bir araya getirdiği Biz, Başka Yerde adlı yapıtıyla yer alacak. Sergiden önce atölyesini ziyaret ederek, eserin hazırlık sürecine dair hazırlanan bir yazı dergide yer alıyor. Yazıya Eviner’in hazırlık sürecinde yaptığı desenleri, videolardan görüntülerle birlikte eserin ses yerleştirmesinden bir örneğin dinlenebileceği QR kod da eşlik ediyor. Türkiye Venedik Bienali’ne nasıl dâhil oldu? Türkiye uzun yıllardır, Türkiye Pavyonu’ndaki eserler ve ana sergiye dâhil olan sanatçılarının eserleriyle Venedik Bienali’nde varlık gösteriyor. Peki, Türkiye’den Venedik Bienali’ne ilk katılım nasıl oldu? Bu soruya yanıt arayan bir araştırma yazısı Sanat Dünyamız’ın Mayıs-Haziran sayısında yer alıyor. Doktora çalışmasını Yıldız Teknik Üniversitesi Sanat Tasarım Fakültesi’nde tamamlayan sanat tarihçi Aynur Gürlemez Arı, Türkiye’nin Venedik Bienali’ne dâhil oluşunun yarım asrı aşan hikâyesini, Venedik Bienali Tarihi Arşivleri’ndeki belgelerle inceledi. Murat Morova’nın evrenine yolculuk Uras Kızıl, “Cosmic Latte” sergisinden yola çıkarak Murat Morova’nın hayal, gerçek, hakikat arasında gezinen dünyasına bakıyor. Olimpos’un ilk sergisi Sanatçı Taner Ceylan, uzun süredir fikir paylaştığı, dostluk kurduğu sanatçılarla bir kitap, bir de sergi hazırlayarak izleyici karşısına çıktı. Ceylan’ın küratörlüğünü üstlendiği portre konulu sergi, Sadık Paşa Konağı’nda izleyiciyle buluştu. Bu özel sergiyi ve Antalya’ya uzanan öyküsünü inceleyen bir yazı bu ay dergide. “Onlar Benim Dostlarım” Giza Hayvanat Bahçesi’nden bakıcılar ve hayvanlar arasında geçen dostluk hikâyeleri, post kolonyal döneme ve canlılar üzerine tahakkümlerimizi yeniden düşünmeye zemin hazırlıyor. Sanatçı Huo Rf, Depo İstanbul’da gerçekleşen “Onlar Benim Dostlarım” sergisi üzerine yazdı. Okwui Enwezor’a veda 15 Mart 2019’da küratörlük mesleğine olan katkılarıyla öncü olan yazar, düşünür, eleştirmen, eğitimci, küratör Okwui Enwezor yaşamını yitirdi. Küratör Çelenk Bafra onun sanat hayatımıza nasıl katkıda bulunduğunu kaleme aldı. “Bellek/Emek”in konuğu Doğan Kuban Türkiye’de sanata, kültüre emeği geçmiş önemli buluşmalardan oluşan “Bellek/Emek” dizisinde mimarlık tarihçisi Prof. Dr. Doğan Kuban, sanat tarihçi Nazlı Pektaş’ın bu sayıdaki konuğu oldu. Konuşulmayanı dillendirmek inadı: Gizem Karakaş Kültigin Kağan Akbulut, ilk dönem işlerinde sanat çevresini ve sanatçıları mizahî bir üslupla ele alan, son sergisi “Masum Değiliz”le izlediğimiz sanatçı Gizem Karakaş’ın sanatını inceledi. “Deneyim Şapkaları” başladı Sanat sergisi deneyiminin, yapıtlar arasında, izleyici, ziyaretçi, sanatsever olarak gezinmenin bizi çıkardığı seyahati, ilişkilendiği düşünceleri, Süreyyya Evren “Deneyim Şapkaları” adlı seride ele alacak. Bu sayıda bu serinin ilk yazısını kaleme aldı. Dağ başında bir sanat kütüphanesi Yapı Kredi Araştırma Kütüphanecisi Yücel Manyas Türkiye’de sanat kütüphaneleri hakkında hazırladığı seride Bayburt’ta yer alan Baksı Müzesi Kütüphanesi’ni, müzenin kurucusu, sanatçı Prof. Dr. Hüsamettin Koçan’dan dinledi.
Tanıtım Metni