Bu kitapta, ‘Batılı olmayan’ sanat yapıtlarındaki kültürel temsillerin karakteristiklerinin, Batı kontrolündeki küreselleşme süreci sonucunda kendi toplumuna adım adım nasıl yabancılaştığı incelenmektedir. Kültür-sanat yapıtlarında görülen ve kendisini ‘evrensel’ olarak konumlandıran Batılı perspektifin kendisini nasıl üstün kıldığı da tarihsel materyalist bir bağlamda ele alınmaktadır. Bu çalışmada, Kültürel Hegemonya, Şarkiyatçılık ve Varoluşçuluk felsefesi düşünceleri ekseninde ‘Batılı olmayan’ coğrafyalardaki kültür-sanat yapıtlarında sürdürülebilir Şarkiyatçılık anlayışının ekonomi politik dinamikleri “Şarkdöngü” kavramı ile açıklanmaya çalışılmaktadır. Kitap kapsamında kültür-sanat yapıtlarına örnek olarak sinema filmleri ele alınmakta olup, Şarkdöngü’nün film dili üzerinde nasıl yaratıldığı da tartışılarak film dili ve kültür arasındaki ilişkilerin oluşumu yönetmenler, festivaller ve film fonları üzerinden irdelenmektedir. Filmlerdeki anlatıların Şarkdöngü ekseninde nasıl şekillendiğini detaylı bir biçimde çözümlemek adına, Türk sinemasında Batılı bir fon olan Eurimages’dan destek almış, 1990 yılı sonrasında çekilen ve çeşitli Batılı festivaller tarafından uluslararası çapta ödüllendirilmiş on film örneklem olarak alınmış ve filmler üzerinde göstergebilimsel analizler ve eleştirel söylem analizi gerçekleştirilmiştir. Kitap, 1990 yılı sonrasında ‘gişe sineması’ ve ‘sanat sineması’ olarak giderek ayrılan film anlayışlarını da sorgularken, kültürel olduğu düşünülen bu ayrımın ekonomi politik boyutunu da ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Basım Yılı | 2020 |
Baskı Sayısı | 1 |
Cilt Tipi | Ciltsiz |
Kağıt Tipi | 2. Hamur |
Sayfa Sayısı | 402 |
Yazar | Can Diker |