Türkiye Cumhuriyeti, Osmanlı'dan miras aldığı öğretmen yetiştirme sistemini gerek ideolojik gerekse pedagojik açıdan yeniden kurmuş, ilkokuldan genel ve mesleki-teknik liselere, yeni ve özgün öğretmen yetiştirme kurumları açmıştır. Ancak öğretmen yetiştirme sistemi sadece okul açmakla sınırlandırılmamış, öğretmen yetiştirme sistemi dizayn edilirken sosyal yapı unsurları ile yerel ve evrensel fikir akımları da dikkate alınmıştır.
Elinizdeki bu eserde, Türk eğitim sisteminde öğretmen yetiştirmenin tarihî, sosyal ve felsefi temelleri ele alınmıştır. Tarihsel temeller kapsamında, okuyucuya öğretmen yetiştiren kurumlara ait genel bilgilerin yanı sıra öğretmen okullarının giriş koşulları, öğrenci sayıları, öğretim programları ve öğretim süreleriyle ilgili veriler sunulmuştur. Sosyal temeller kapsamında, Türk eğitim sisteminde öğretmen yetiştirmenin sosyal yapı unsurları (nüfus, sağlık, ekonomi, pedagoji hareketleri) ile olan ilişkisi irdelenmiş, Cumhuriyet sonrası öğretmenlerin toplumsal değişimdeki rolü ortaya konulmuştur. Felsefi temeller kapsamında, ülkemizde ortaya çıkan fikir akımlarıyla temel eğitim felsefeleri, Türk eğitim sistemine yön veren aydınların görüşleriyle ilişkilendirilerek tartışılmıştır.
Bu eser; Türk eğitim sisteminde öğretmen yetiştirmeyi bütüncül bir yaklaşımla ele alan, öğretmen yetiştirme sistemine ait kurumsal hafızanın canlı tutulmasına katkı sağlayan, geçmişin mirasını geleceğe aktaran, okuyucu ve araştırmacılara kaynak olacak nadir eserlerden biridir.