Ders kitaplarını inceleme, değerlendirme ve bu kitaplara dair eleştirel bir bakış açısı geliştirme süreci; öğretmenler, eğitim uzmanları ve otoriteleri için olduğu kadar öğretmenlik mesleğine hazırlanan adaylar için de oldukça önemlidir. Ders kitaplarının öğretmenlerin en temel öğretim aracı ve rehberi olduğu dikkate alındığında, öğretmen adaylarının göreve başlamadan önce ders kitaplarını tanımaya, bu kitapların güçlü ve zayıf yönlerini bilmeye ve bunları etkin bir şekilde incelemeyi öğrenmeye ihtiyaçları vardır. Bu bağlamda öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının ders kitaplarını hem kuramsal hem de pratik açılardan inceleyebilme yetkinliğine sahip olmalarının, meslek yaşamlarında karşılaşacakları zorlukları aşmalarında büyük bir avantaj sağlayacağı ifade edilebilir. Alan yazındaki mevcut ders kitabı incelemelerine bakıldığında, Türkçe ders kitaplarının çeşitli açılardan problemli olduğu sıkça vurgulanmaktadır. Ancak bu sorunları dile getiren araştırmaların metodolojileri irdelendiğinde ise incelemelerin önemli bir bölümünün nesnel ve somut ölçütler belirlenmeden yapıldığı görülmekte; bu da yapılan incelemelerin bilimselliği ve geçerliliği açısından ciddi bir sorun teşkil etmektedir. Bu noktada, alan yazında Türkçe ders kitaplarının nasıl ve ne şekilde incelenmesi gerektiğine yönelik bir rehber ihtiyacının olduğu söylenebilir. Söz konusu ihtiyacı karşılamak üzere hazırlanan bu kitap, ana dili eğitimi bağlamında ders kitaplarının çeşitli açılardan belirli niteliklere sahip olup olmadığını belirlemek maksadıyla akademik bir zeminde ve nesnel ölçütlerle gerçekleştirilecek incelemelerde izlenmesi gereken adımlara kılavuzluk etme gayesi taşımaktadır.